Kenape nak cepat - cepat ?


"Lembabnye kau solat .. mesti kau baca .. 'Subha ..narobbial .. azimi .. wabiham ..dih ..' kan?"
#perkataan rakan aku yang aku ingat sampai sekarang.

Sebenarnya , solat ni bagaikan perbualan kita dengan kekasih. Nak ke kita berbual dengan kekasih cepat-cepat ? mesti nak lambat-lambat kan? ha , macam tu jugak solat .. 

Kalau macam seorang ustaz 'baru' dekat sekolah tu , memang laju betol dia solat , bace pon tak sampai 5 saat .. what the ? cepat gile , kalau ye pon , agak - agak laa .. banyak murid yang baru nak belajar solat ..

Oh ye , lagi satu. Orang yang baru berjunak-jinak denagn solat 5 waktu ni selalunya bacaan dia lambat .. macam bacaan dekat atas tu. betol ! ce tanye sape-sape yang baru belajar solat ..

Kedua ..
Aku : "Wei .. tadi kau tak khusyuk kan?"
Kawan: "Kalau khusyuk , semua orang masok syurga .."

mesti laa , siape yang tak nak masok syurga ? ce bagitau sikit .. hampaledoss betol .. Memang la susah nak khusyuk ni .. Aku pon rasenye tak pernah khusyuk. Kalau ade orang lalu je depan bilik , dengar jelas bunyi kaki melangkah. kadang - kadang bunyi TV tu , sampai bilik dengar. 

So , aku cuba khusyuk dengan , memandang tempat sujud , fokus pada ayat yang dibaca , dan .. ingat Allah !

#okay , dah laa tu , nak tengok cerita sherlock holmes .. best nyee !! byee !!